На підприємствах, в установах та організаціях, будь якої форми власності та незалежно від їх підпорядкування - ведеться персональний військовий облік. Персональний військовий облік передбачає облік відомостей про всіх призовників, військовозобов'язаних та резервістів (в тому числі жінок військовозобов'язаних), які працюють в компанії, незалежно від того мають такі особи право на відстрочку від призову на військову службу чи ні, а також незалежно від кількості таких осіб (навіть якщо їх немає ні одного, до прикладу, - працюють самі жінки).
Організація ведення персонального військового обліку покладається на керівників компаній. Керівник компанії може сам вести військовий облік або обов'язки ведення такого обліку може покласти на працівника/ів служби персоналу/служби управління персоналом/обліковця/фахівця ведення військового обліку, інспектора, кадровика, бухгалтера, тощо. Особа відповідальна за ведення військового обліку призначається керівником шляхом прийняття відповідного Наказу. Назвемо в подальшому таку особу військовообліковцем.
Якщо в посадовій інструкції вже працюючого кадровика немає передбачено ведення військового обліку, то необхідно сформувати йому таку письмову пропозицію керівником (з обумовленим % доплати до окладу), на якому ставиться відмітка працівника про згоду або працівник сам подає письмове прохання про надання йому обов'язків з ведення військового обліку.
Кількість військовообліковців в компанії визначається відповідно до кількості призовників, військовозобов'язаних та резервістів, які обчислюються станом на 1 січня поточного року. Якщо в компанії до 2000 осіб, які повинні перебувати на військовому обліку - військовообліковця достатньо одного, до 4000 - необхідно 2 військовообліковця, до 7 000 - 3 військовообліковця, а далі наступні кожні 3000 призовників, військовозобов'язаних та резервістів потребують наступну одиницю в штаті - військовообліковця.
Є важливим такий момент. Якщо в компанії до 500 працюючих призовників, військовозобов'язаних та резервістів - то функції військовообліковця може виконувати особа зі служби персоналу компанії з відповідною доплатою до заробітної плати. Якщо в компанії більше 500 таких осіб на військовому обліку - потрібно призначати нову штатну одиницю військовообліковця, яка буде відповідальна за ведення військового обліку та відповідно отримувати повний оклад за виконання покладених на неї обов'язків. При наявності в компанії двох і більше військовообліковців їх об'єднують у відповідний відділ/сектор/групу тощо. До цього відділу також можна вводити працівників з питань мобілізаційної роботи (які можуть бути об'єднані в підрозділи), основна робота яких полягає в організації роботи з бронювання військовозобов'язаних. Важливим є визначення обов'язків кожного з цих працівників (відділу, сектору, тощо), межі та обсяги їх роботи, відповідальність за виконання покладених на них функцій.
Військовообліковець поза тим, що веде персональний військовий облік в компанії (формує списки, справи, звіти, повідомлення і т.д.), має ряд обов'язків та повноважень, визначених законами, підзаконними актами, що встановлені для особи відповідальної за ведення військового обліку, до прикладу, - має подати керівнику графіки звіряння облікових даних з обліковими даними відповідних ТЦК та СП; графіки звіряння з військово - обліковими документами працівників; збирати та надавати відповідну документацію при перевірках; взаємодіяти з ТЦК та СП при взятті на облік працівника чи його знатті/виключенні; проводити роз'яснювальну роботу в компанії з питань, які виникають в ході ведення військового обліку у призовників, військовозобов'язаних та резервістів; ознайомлювати працівників компанії з правилами військового обліку; проходити підвищення кваліфікації у відповідних закладах освіти, тощо. Окреслити ці всі питання/обов'язки можна в посадовій інструкції військовообліковця, яку він підписує про ознайомлення при прийнятті такого на роботу чи покладення на вже працюючого працівника таких функцій. З більш повним списком обов'язків військовообліковця в компанії я ознайомлю в окремій статті.
Компанії повинні повідомляти відповідні ТЦК та СП про призначення осіб відповідальних за ведення військового обліку чи їх звільнення протягом 7 днів з дати видачі наказу. Якщо це один військовообліковець в компанії - то очевидно, що тільки про одного; якщо це відділ військовообліковців - достатньо буде тільки про керівника відділу, але це залежитиме від побудови організаційної структури відділу, підрозділів.
Військовообліковцем може бути особа, яка відповідає вимогам для інспектора з військового обліку відповідно до національного класифікатора ДК 003:2010 “Класифікатор професій” - згідно Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобовязаних та резервістів (затв. Постановою №1487 від 30.12.2022р.). Однак, станом на сьогодні якихось спеціальних кваліфікаційних вимог, стандартів, характеристик “військовобліковця” ще не затверджено, а інспектор з військового обліку відноситься до розділу “Фахівці” у вказаному класифікаторі. Відповідно достатньо буде, якщо це буде особа, що володіє дипломом спеціаліста, молодшого спеціаліста, бакалавра.
Військовообліковці повинні проходити підвищення кваліфікації не рідше ніж один раз на п'ять років. Таке підвищення кваліфікації можна буде пройти лише в закладах освіти, які мають відповідну ліцензію на діяльність з підвищення кваліфікації за програмою підготовки погодженою з Генеральним штабом Збройних Сил України. Необхідність проходження підвищення кваліфікації працівників - військовообліковців компанії визначається самою компанією до 1 жовтня поточного року. Підвищення кваліфікації здійснюється на договірних засадах компанії з закладами освіти.
* стаття підготовлена станом на день діючого законодавства 01.03.2023р.