6 жовтня 2022 року було прийнято Закон, яким впроваджується поняття “Е-резидент”, визначається механізм оподаткування діяльності такої особи, а також деякі аспекти реєстрації іноземцем підприємця в Україні (Закон 2654-ІХ).
Даний Закон набирає чинності з 1 квітня 2023 року.
Отож, спробуємо з ним розібратись.
Е-резидент – це спеціальний статус, наданий українським урядом, який дає можливість іноземним фрілансерам, які працюють в ІТ-секторі (в тому числі) вести бізнес в Україні незалежно від свого місця проживання/перебування.
Е-резидентом може бути іноземець який відповідає таким вимогам в сукупності:
-досяг 18-річного віку;
-не є податковим резидентом України;
-отримав відповідні кваліфікаційні електронні довірчі послуги;
-інформація про якого внесена до інформаційної системи “Е-резидент”.
Е-резидентом НЕ може бути:
-громадянин України;
-іноземці, які мають право на постійне проживання в Україні;
-є податковими резидентами України;
-особи без громадянства;
-особи, які отримують доходи з джерелом походження з України за послуги/роботи/товари (крім пасивних доходів);
-особи, які є громадянами (підданими), резидентами або особами, місцем постійного проживання (перебування, реєстрації) яких є держави (юрисдикції), не включені до Переліку держав, у яких громадянам або резидентам дозволено мати статус електронного резидента.
Перелік держав, у яких громадяни або резиденти матимуть змогу бути Е-резидентами, буде визначатись Міністерством цифрової трансформації в порядку визначеному Кабінетом Міністрів України.
До таких країн не будуть відноситись:
-держави визнані агресорами та/або держави-окупанти щодо України;
-держави “чорного та сірого списку” FATF;
-країни із слабкими режимами запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.
Е-резиденти можуть обрати третю групу платників єдиного податку, якщо вони дотримуються таких вимог в сукупності:
-зареєструвались як фізичні особи-підприємці;
-здійснюють господарську діяльність з надання послуг, виробництва та/або продажу товарів виключно на користь нерезидентів України;
-не будуть використовувати працю найманих осіб-громадян або резидентів України;
-не отримуватимуть доходів з джерелом походження з України (крім пасивних доходів);
-обсяг доходу не перевищуватиме 1167 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року.
Для Е-резидентів ставка єдиного податку встановлюється у розмірі 5% доходу. У разі перевищення встановленого обмеження — 15 % доходу від суми, якою перевищено ліміт.
Отож, до прикладу, іноземний ІТ-спеціаліст, що скористався статусом Е-резиденства в Україні, — може сплачувати 5% з доходу, якщо такий дохід отримує виключно від іноземної компанії за надані ним послуги не наймаючи при цьому українських працівників. При цьому він може співпрацювати з українськими підприємцями в рамках оплати їм за надані йому послуги.
Процес набуття статусу Е-резидента.
Законодавець максимально спростив для Е-резидента ведення бухгалтерії та подання необхідних звітів. Зокрема, зазначається, що податковим агентом для Е-резидента є банк, у якому відкрито поточний рахунок. Банк самостійно не пізніше двох робочих днів перераховує податок до державного бюджету з моменту надходження коштів на поточний рахунок Е-резидента, з відповідним перерахуванням іноземної валюти в гривню за встановленим курсом. Також він зобов'язаний подавати у встановлені терміни податковий розрахунок сум надходжень на рахунки й розрахунок сум утриманого з них податку за встановленою формою до контролюючого органу за основним місцем обліку. За порушення правил утримання та сплати (перерахування) податків до податкових агентів встановлено ряд відповідальностей у вигляді накладення штрафу.
Порядок набуття статусу Е-резидента, ідентифікації осіб, які бажатимуть набути такий статус та надання їм доступу до кваліфікованих електронних довірчих послуг визначається Кабінетом Міністрів України. Передбачається, що після подання заяви разом з копією паспорта та копією інформації про наявність чи відсутність судимості у заявника, вся подана інформація буде проходити перевірку в МВС та СБУ на предмет наявності або відсутності заборон, або обмежень щодо набуття заявником статусу Е-резидента — протягом 20 днів (в деяких випадках 30 днів). Після цього в закордонній дипломатичній установі України в державі постійного (тимчасового) проживання (перебування) заявника — буде призначено дату та час для проведення ідентифікації заявника й виконання інших дій щодо присвоєння йому статусу Е-резидента.
Електронний резидент для державної реєстрації його як фізичної особи - підприємця подає заяву в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису та представляє паспортний документ для виїзду за кордон для посвідчення особи.
Подання іноземцем заяви про набуття статусу Е-резидента прирівнюється до особистого подання до відповідного контролюючого органу облікової картки фізичної — особи-платника податків та прирівнюється до заяви для реєстрації в Державному реєстрі. Зареєстровані Е-резиденти як фізичні особи-підприємці вважаються платниками єдиного податку з дня їх державної реєстрації без необхідності подання заяви про обрання спрощеної системи оподаткування. Відповідно ніяких додаткових заяв іноземець подавати не буде. Листування контролюючих органів з Е-резидентом здійснюватиметься виключно засобами електронного зв'язку в електронній формі. Податковою адресою Е-резидента буде електронна адреса, що ним зазначена у заяві про набуття статусу Е-резидента.
Передбачається, що форма заяви про набуття статусу Е-резидента такого підприємця заповнюватиметься англійською мовою; ведення всієї комунікації з державними органами, установами та організаціями буде здійснюватись також англійською мовою.
• Стаття написана відповідно до діючого законодавства станом на 01.12.2022р.