Як з квартирного будинку утворити індивідуальний житловий будинок («особняк»)?

Ця стаття буде цікава мешканцям малоквартирного будинку. Якщо Ви мешкаєте  у будинку, в якому є наприклад 2-6 квартир і є земельна ділянка навколо будинку на якій розташовані Ваші господарські споруди, гаражі, тощо (або вільна ділянка) – Ви маєте право оформити цю ділянку у власність для обслуговування свого будинку. Право власності на земельну ділянку дає можливість розбудовувати будинок, добудовувати кімнати, будувати окремо стоячі будівлі та споруди, тощо. Але спершу, потрібно так би мовити «утворити»  індивідуальний житловий будинок.

Я розповім про процедуру утворення такого будинку у м. Львові.

Згідно Положення про порядок зняття з балансу міської ради житлового будинку, у якому приватизоване житло, нежитлові приміщення, та передачу його у власність громадянам, юридичним особам (затверджене Ухвалою ЛМР  №2243 від 14.04.2005р. зі змінами від 21.07.2007р.) – зняти будинок з балансу міської ради можна, якщо у будинку є 1-10 квартир і всі вони є приватизовані чи викуплені, тобто обов’язково перебувають у приватній власності, в тому числі і нежитлові приміщення, що розташовані у будинку.

Перелік дій, які Ви повинні виконати:

  1. Спершу всі власники квартир повинні оплатити комунальні послуги і не мати боргів за обслуговування квартир перед ЛКП, що обслуговує будинок.
  2. Отримати в ЛКП, що обслуговує квартирний будинок довідку форми 2 про реєстрацію власників у цьому будинку (термін дійсності такої довідки – три місяці).
  3. Отримати в ЛКП, що обслуговує квартирний будинок Акт обстеження будинку із зазначенням кількості квартир у будинку, чи всі приміщення приватизовані та чи є орендовані приміщення у цьому будинку.
  4. Копії документів, що посвідчують право власності на всі квартири (договора, свідоцтва, витяги про державну реєстрацію права власності на квартиру) а також, копії технічних паспортів на всі квартири, - завірити у керівника комунального підприємства, що обслуговує квартирний будинок.
  5. Сформувати спільну заяву всіх власників, співвласників квартир, нежитлових приміщень до Львівської міської ради та завірити підписи заявників (в тому числі всіх повнолітніх членів сім’ї, що зареєстровані у квартирах) в керівника ЛКП, що обслуговує будинок.
  6. Через Центр надання адміністративних послуг (ЦНАП) подати уповноваженою особою спільну заяву всіх власників квартир до директора департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міської ради разом з пакетом документів, що перелічені в п. 2-4 цього переліку дій.
  7. Через 30 календарних днів через ЦНАП отримати Наказ департаменту житлового господарства та інфраструктури міської ради про зняття з балансу будинку, в якому приватизоване житло або отримати вмотивовану відмову щодо зняття будинку з балансу.    !!! У разі обґрунтованої відмови – виправляйте помилки; у разі не обґрунтованої відмови – дорога в суд; в разі прийняття департаментом вказаного наказу –  діємо далі.
  8. До ЛКП, що обслуговує будинок подаємо заяви власників квартир разом з наказом про зняття будинку з балансу для оформлення Акту приймання – передачі будинку. В Акті обов’язково вказується висновок про технічний стан будинку та його технічні характеристики. Акт підписується власниками квартир та представниками комісії ЛКП.
  9. У випадку, коли житловий будинок внесений до Державного реєстру об’єктів культурної спадщини (пам’ятки історії, культури, архітектури і містобудування, садово-паркового мистецтва), - власники цього будинку укладають охоронний договір з управлінням охорони історичного середовища міської ради.
  10. Замовляємо виготовлення технічного паспорта на індивідуальний житловий будинок з планом земельної ділянки та всіма господарськими спорудами, гаражами, тощо, що відносяться до будинку та є узаконеними належним чином. Станом на сьогодні технічний паспорт на будинок можна замовити в БТІ або приватних ліцензованих організаціях.  На цьому етапі виникне питання можливості внесення до будинковолодіння всіх господарських споруд та гаражів, що збудовані раніше на законних чи незаконних підставах, але на які може виникнути право власності в особи (співвласника будинку). При оформленні такого технічного паспорта та внесення всіх відомостей до нього – спеціалісти БТІ керуються Інструкцією про порядок проведення технічної інвентаризації об’єктів нерухомого майна (Наказ Держбуду України №127 від 24.05.2001р.)
  11. В БТІ замовляємо висновок про визначення реальних частин між співвласниками. Розрахунок часток у будинку між співвласниками разом з господарськими спорудами та гаражами, тощо виконується відповідно до Інструкції щодо проведення поділу, виділу та розрахунку часток об’єктів нерухомого майна (Наказ Міністерства з питань ЖКГ України №55 від 18.06.2007р.)
  12. До нотаріуса подаємо спільну заяву всіх співвласників будинку про реєстрацію права спільної часткової власності на будинок з господарськими спорудами та гаражами (якщо такі є) разом з висновком про визначення реальних частин та Актом приймання – передачі будинку. Оплачуємо послуги нотаріуса, всі обов’язкові платежі та збори і отримуємо Витяг з Держаного реєстру прав власності на житловий будинок з господарськими спорудами.

Процедура утворення «особняка» закінчена. Залишилось змінити місце реєстрації фізичних та/або юридичних  осіб та укласти відповідні договори з необхідними службами на обслуговування індивідуального житлового будинку.

Якщо Ви перетворювали квартирний будинок в індивідуальний з метою проведення будівельних робіт за рахунок розширення площі будинку або будівництва окремо стоячої будівлі біля будинку – починайте процедуру приватизації земельної ділянки. Статтю на  тему приватизації землі я підготую в категорії «Земельне право».

Дякую за увагу і успіху Вам при проходженні нелегкої, але цілком реальної процедури!