Штраф за видачу проектної документації замовнику без технічних умов на приєднання до мереж

Шановні розробники проектної документації!

Мабуть Ви зустрічались з такою проблемою:

Замовник замовив виготовлення проектної документації у Вас за договором на виконання проектних робіт, однак оформлення технічних умов на приєднання до мереж взяв на себе. Ви виготовили проект та передали такий замовнику, а технічні умови як виявилось пізніше – замовник належним чином оформив лише після того, як Ви передали проект та підписали акт виконаних робіт з замовником. Контролюючий орган провів перевірку Вашої діяльності та за порушення ч.1 ст. 29 ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності», відповідних правил ДБН, - наклав на Вас штраф розміром встановленим ч.1 ст.2 ЗУ «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності», а саме 90 мінімальних заробітних плат.

Що робити? Як уникнути обов’язку сплатити штраф?

По - перше: 

Момент та факт оформлення технічних умов (їх погодження) по суті не впливає на виготовлення самого проекту будівництва і відповідно накладення штрафу за таке правопорушення, як видача проекту без технічних умов замовнику, -  не відповідає критерію пропорційності між несприятливими наслідками такого правопорушення та сумі штрафу. Відсутність у Вас технічних умов не перешкоджає Вам виконувати умови укладеного договору з замовником – складати проектну документацію на будівництво і не є порушенням норм ЗУ «Про архітектурну діяльність». Відтак, погодження технічних умов вже після передачі проекту замовнику не несе негативних наслідків для використання такого проекту в майбутньому.

При розгляді справи в суді щодо скасування накладного на Вас штрафу (оскарження протоколів, приписів, постанов контролюючого органу), - суд обов’язково врахує пропорційність суми штрафу вчиненому правопорушенню в порядку п.8 ч.3 ст. 2 КАС України.

По – друге: 

Контролюючий орган у своїх актах перевірки, протоколах, приписах, постановах вказує, як правило, лише норми законодавства, що встановлюють перелік вихідних складових даних на проектування і не вказують при цьому норми права, які забороняють видавати замовнику проект без технічних умов (не вказують норми будь – якого порушення).

Такі дії контролюючого органу і відповідно прийняті ним рішення  є незаконними та є обґрунтованою підставою для скасування штрафу в суді!

По – третє: 

Відповідно до положень п. 8 Прикінцевих положень ЗУ «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» від 28.12.2014р. встановлено, - перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб - підприємців контролюючими органами (крім Державної фіскальної служби України та Державної фінансової інспекції України) здійснюються протягом січня - червня 2015 року виключно з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявкою суб’єкта господарювання щодо його перевірки.

Згідно п.3 Прикінцевих положень ЗУ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи», встановлено, що у 2015 та 2016 роках перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб - підприємців з обсягом доходу до 20 мільйонів гривень за попередній календарний рік контролюючими органами здійснюються виключно з дозволу Кабінету Міністрів України, за заявкою суб’єкта господарювання щодо його перевірки, згідно з рішенням суду або згідно з вимогами Кримінального процесуального кодексу України.

Ця норма поширюється на всі без винятку контролюючі органи!!! Винятки встановлюються лише по відношенню до рівня доходу підприємств, установ та організацій – без дозволу Кабінету Міністрів України можна перевірити лише ті, у яких дохід за рік, що передував перевірці, перевищив 20 мільйонів гривень. Кількість працюючих при цьому значення не має.

Отже, перевірка контролюючого органу без врахувань вище перелічених норм, -  проведена незаконно, відповідно і наслідки такої перевірки є протиправними і підлягають скасуванню!!!

Як Ви вже зрозуміли, дії контролюючого органу та прийняті ним рішення (протоколи, приписи, постанови) потрібно оскаржити до суду. Строк оскарження постанови про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної  діяльності  становить - 15 днів  з дня винесення такої постанови з повідомленням про таке оскарження у той самий строк органу, який виніс постанову.

Звичайно, що кожна справа є індивідуальною і при оскарженні дій контролюючого органу та постанови про накладення штрафу потрібно врахувати всі обставини справи, докази, норми матеріального та процесуального права. А це вже, на мій погляд, робота юриста…

*Стаття складена згідно діючого законодавства станом на 08.02.2016р.