Порушення митних правил за ч. 1 ст. 482 Митного Кодексу України

Порушення митних правил за ч. 1 ст. 482 Митного Кодексу України (переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України поза місцем розташування органу доходів і зборів)

Дана норма передбачає декілька правопорушень, а саме переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України поза митним контролем, тобто - поза місцем розташування органу доходів і зборів або поза робочим часом, установленим для нього, і без виконання митних формальностей, або з незаконним звільненням від митного контролю внаслідок зловживання службовим становищем посадовими особами органу доходів і зборів.

Пропоную на прикладі розглянути варіант вчиненого порушення – переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України поза місцем розташування органу доходів і зборів.

Як, відомо, згідно наказу ДФСУ №331 від 27.11.2014р. ліквідовано діючі та створено нові окремі митні пости Донецької та Луганської митниць ДФС. Однак, деякі перевізники перетинали митні пости, що ліквідовані наказом, після прийняття вказаного наказу. А пізніше в’їхали на діючий митний пост, який здійснює прикордонний, митний та інші виду контролю за законодавством України. В більшості випадків, - митний орган в ході здійснення митних формальностей при в’їзді такого транспортного засобу на митний пост виявляє факт перетину кордону транспортним засобом раніше через ліквідовані пости та складає протокол про порушення митних правил за порушення ч. 1 ст. 482 МКУ, а авто вилучає на склад митниці до вирішення справи в суді.

Які обставини є важливі при розгляді такої справи для звільнення від відповідальності?

1.      Насамперед, важливим є термін від дати перетину ліквідованого митного посту до дати притягнення до адміністративної відповідальності або дати виявлення митним органом такого перетину в окремих випадках. Якщо цей термін є більший ніж 6 місяців - Ви маєте право клопотати про закриття провадження у справі. У відповідності до ч. 2 ст. 467 МК України, якщо справи про порушення митних правил відповідно до ст. 522 цього Кодексу розглядаються судами (суддями), адміністративне стягнення за порушення митних правил може бути накладено не пізніше, ніж через шість місяців з дня вчинення правопорушення, а в разі розгляду судами (суддями) справ про триваючі порушення митних правил, в тому числі передбачені ст. ст. 469-485 цього Кодексу – не пізніше ніж через шість місяців з дня виявлення цих правопорушень.

Отже, як бачимо, вирішальне значення має також і те, чи відноситься дане порушення до триваючих порушень. Визначення «триваюче порушення» Митний Кодекс України не містить. Є багато суперечностей навколо цього терміну та його застосування при притягненні до відповідальності. А тому, -  Вам потрібно буде довести в суді, що порушення не є триваючим та термін з дня перетину ліквідованого митного посту – є більший ніж шість місяців. Таку обставину як те, коли митний орган виявив дане порушення; коли мав би виявити та які документи це підтверджують – повинен доказати митний орган, а не Ви. Ваше завдання – спростувати відомості надані митним органом та переконати суд у зворотньому.

2.      Важливою є також та обставина, чи перетинала ліквідований митний пост та сама особа, що притягується до адміністративної відповідальності і які документи це підтверджують. Знову ж таки, така інформація повинна бути у матеріалах, що надаються митним органом суду. Як правило, митний орган посилається на митні декларації, які отримує з ЄАІС ДМСУ. Однак, така декларація (інформація з бази) містить відомості лише про транспортний засіб та товар. Відповідно, -  не може бути доказом того, що саме ця особа перетинала ліквідований митний пост раніше. При складенні протоколу – особа, що притягується до відповідальності надавала пояснення чи перетинала ліквідований пост. Якщо в поясненнях зазначено – ні, не перетинала, - то згідно ст. 495 МК України пояснення особи, яка притягується до адміністративної відповідальності є доказом у справі про порушення митних правил, що встановлює відсутність порушення митних правил, винність особи у його вчиненні та інші обставини, що мають значення для справи.

3.      Наявність пом’якшуючих обставин, зокрема, чи притягувалась особа раніше до адміністративної відповідальності; чи була наявна вина (умисел) в особи, що перетинала ліквідований пост чи це все таки вимушені дії, тощо.

Підсумовуючи статтю, можу сказати, що при притягненні Вас до адміністративної відповідальності за ч. 1 ст. 482 МК у подібному випадку, що описаний вище, - Вам потрібно встановити (довести суду) пропущений строк притягнення до відповідальності; відсутність доказів перетину кордону поза місцем знаходження органу доходів і зборів особою, що притягується до відповідальності; відсутність у Ваших діях порушення «триваючого» характеру; відсутність Вашої вини (умисних дій) при перетині ліквідованого кордону; відсутність доказової бази у митного органу, на який покладається обов’язок довести всі ті обставини, на які вони посилаються.

На закінчення, нагадаю, що вчинення порушення передбаченого ст. 482 МК України -

тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 100 відсотків вартості товарів, транспортних засобів - безпосередніх предметів порушення митних правил з конфіскацією цих товарів, транспортних засобів і транспортних засобів, що використовувалися для переміщення товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил через митний кордон України поза митним контролем.

Дії, передбачені частиною першою цієї статті, вчинені особою, яка протягом року притягалася до відповідальності за вчинення правопорушення, передбаченого цією статтею або статтею 483 цього Кодексу, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 200 відсотків вартості товарів, транспортних засобів - безпосередніх предметів порушення митних правил з конфіскацією цих товарів, транспортних засобів і транспортних засобів, що використовувалися для переміщення товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил через митний кордон України поза митним контролем.

Успіху Вам!